AGRICOLA

Przenieśmy się w czasie do roku 1670. Zaraza szalejąca w Europie Środkowej od 1348 roku w końcu została przezwyciężona. Na nowo odżywa cywilizacja. Ludzie coraz częściej odnawiają i rozbudowują swoje domostwa. Łąki przekształca się w użytki rolne, na których uprawia się zboże i warzywa. Głód panujący przez ostatnie lata spowodował, że ludzie jedzą teraz więcej mięsa (nawyk, którego my – ludzie żyjący w dostatku – nie porzuciliśmy do dnia dzisiejszego).

Gracze rozpoczynają grę, posiadając dwóch członków rodziny mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie gracz wysyła członków rodziny do pracy (wykonują oni różne akcje). Jeśli gracz uzbiera odpowiednią ilość drewna i trzciny , może rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę.
Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. Gracz orze pola oraz obsiewa je, aby pozyskać żywność.

Rosnące na polach zboże i warzywa są zbierane podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Aby można było rozwijać hodowlę, potrzebne są ogrodzone pastwiska , na których wypasać się będzie owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój gospodarstwa. Każda karta daje graczowi konkretne korzyści w grze.

Punkty zwycięstwa można otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa można jednak otrzymać przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny.

Gracz używa do rozgrywki czternastu spośród 169 różnych kart Pomocników i 149 różnych kart Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz rodzinnym (uproszczonym) zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu.


LE HAVRE

Le Havre to francuskie miasto, w którym znajduje się drugi co do wielkości (po Marsylii) port morski. Miasto jest charakterystyczne nie tylko ze względu na swój rozmiar, ale również na nietypową nazwę. Holenderski wyraz „havre” oznacza „port”. Wyraz w tym brzmieniu wprowadzono do języka francuskiego w XII wieku, jednak obecnie uważa się go za archaiczny i najczęściej zastępuje go „le port”.

Podstawowy mechanizm gry jest prosty. Tura gracza składa się z dwóch części: rozłożenie nowo dostarczonych dóbr na straganach, a następnie wykonanie akcji. Jako akcję gracz bierze wszystkie dobra jednego rodzaju ze straganu albo wykorzystuje jeden z dostępnych budynków. Akcje w budynkach umożliwiają graczowi ulepszenie dóbr, ich sprzedaż albo wykorzystanie ich do zbudowania własnych budynków i statków. Budynki są jednocześnie okazją do inwestycji oraz źródłem przychodów, ponieważ gracze muszą płacić za wejście do budynków, których nie są właścicielami. Statki, z kolei, są przede wszystkim wykorzystywane do dostarczania żywności niezbędnej do utrzymywania robotników.

Runda kończy się żniwami po każdych siedmiu turach: podczas żniw wzrastają zasoby zboża i bydła, a gracze muszą nakarmić swoich robotników. Po przeprowadzeniu określonej liczby rund każdy gracz może przeprowadzić jeszcze jedną, końcową akcję, po której gra się kończy. Gracze sumują wartość swoich budynków, statków i zasobów gotówki. Zwycięża ten, kto zdobędzie największą fortunę.


ORA ET LABORA

Ora et Labora (łac. módl się i pracuj) jest grą osadzoną swoją fabułą w średniowiecznym klasztorze.

Każdego dnia mnisi modlą się, ale przede wszystkim jednak ciężko pracują, zarówno w murach swojego klasztoru jak i poza nim.
Gracze wcielają się w role opatów i wysyłają podległych sobie mnichów (przeora i dwóch braci zakonnych) do budynków, w których produkowane są różnego rodzaju dobra.

Ilość produkowanych dóbr wskazuje kierat na kole produkcji. To innowacyjne rozwiązanie powoduje, że na początku każdej rundy gracze jednym ruchem ręki zwiększają poziom produkcji prawie wszystkich dostępnych w grze dóbr.

Na początku gracze posiadają jedynie prowincję, czyli skrawek ziemi w postaci 2×5 pól porośniętych częściowo lasem, a w części pokrytych torfowiskiem.
Prowincja ta jednak będzie w przyszłości rozwijana poprzez zakup kolejnych terenów. W ten sposób w trakcie gry plansza gracza będzie reprezentowała diecezję rozciągającą się od morza, przez równiny, aż po góry.

Gra przerywana jest pięciokrotnie w celu przeprowadzenia fazy osad, podczas której gracze mogą budować w swoich prowincjach osady. Dzięki umieszczaniu ich w sąsiedztwie budynków o wysokiej wartości gracze mają możliwość zdobycia bardzo dużej liczby punktów zwycięstwa.

Budynki i osady mogą być budowane niemal na każdym pustym polu prowincji. Najważniejszy wyjątek stanowią jednak budynki klasztorne, które muszą do siebie przylegać. Nie jest jednak łatwo pogodzić skromnego miejsca na planszy, wszechobecnych lasów, torfowisk, osad i zwykłych budynków produkcyjnych z restrykcyjnymi zasadami rozbudowy klasztoru.

Gra Ora et Labora może być rozegrana w dwóch wariantach: francuskim albo irlandzkim. W każdym z nich dostępnych jest 41 budynków.

Gra jest bardzo dobrze zbalansowana dla całego przedziału liczby graczy za sprawą wariantowych reguł oraz zamieszczonych w pudełku dwóch dwustronnych plansz


PUERTO RICO

W 1493 roku Krzysztof Kolumb odkrywa najbardziej wysuniętą na wschód wyspę archipelagu Wielkich Antyli. Około 50 lat później rozpoczyna się pierwszy okres rozkwitu Puerto Rico. To wszystko dzięki Tobie! W którą z postaci wcielisz się w  Nowym Świecie? Będziesz poszukiwaczem złota czy gubernatorem? Plantatorem czy kupcem?
Cokolwiek wybierzesz, cel będzie zawsze ten sam: odnieść sukces i zdobyć największe uznanie!
Kto będzie w posiadaniu najlepiej prosperujących plantacji? Kto wzniesie najbardziej okazałe budynki? Kto zdobędzie najwięcej punktów zwycięstwa? Kto…

Uwaga! Polska edycja gry zawiera również oficjalny dodatek do gry (14 nowych budynków: 12 małych oraz 2 duże).

Puerto Rico zostało wybrane Grą Roku 2008
Zwyciężyło również głosowanie publiczne w kategorii Gra Roku 2008 – Wyróżnienie Graczy
Puerto Rico otrzymało również tytuł Gry Graczy GamesFanatic.net


7 CUDÓW ŚWIATA

Zostań przywódcą jednego z siedmiu wielkich miast świata antycznego. Zbieraj surowce ze swoich ziem, weź udział w odwiecznym wyścigu cywilizacyjnym, nawiąż kontakty handlowe i stwórz militarną potęgę. Pozostaw ślad na kartach historii budując cud architektury, który przetrwa wieki!

Gra w 7 cudów toczy się przez trzy wieki. W każdym wieku gracze otrzymują siedem kart z konkretnej talii. Wybierają jedną z kart, a pozostałe przekazują sąsiednim graczom. Gracze pokazują swoje karty jednocześnie (płacąc lub uzyskując surowce albo wchodząc w interakcję z innymi graczami na różne sposoby). Każdy z graczy wybiera następną kartę z talii którą wcześniej przekazali i proces zaczyna się od nowa, dopóki gracze nie odkryją po sześć kart każdy z danego wieku. Po trzech wiekach gra się kończy.

Dlaczego zachwycisz się tą grą?

Przy swojej prostocie oferuje jednocześnie bardzo wiele dróg do zwycięstwa, dzięki czemu każda rozgrywka może być inna!
Swoista mechanika ciągnięcia kart, na której opiera się cała gra, powoduje, że nikt nie czeka na swoją kolejkę! Wszyscy grają jednocześnie, cały czas. Właśnie dzięki temu przy grze w sześć osób całą rozgrywkę można przeprowadzić nawet w 30 minut! 
Gra oferuje interakcję, ale praktycznie nie występuję tutaj interakcja negatywna. Nikt nikomu nie zniszczy starannie budowanego królestwa. Może jedynie odebrać potencjalne punkty zwycięstwa.
Wspaniały system handlu, umożliwiający uzupełnianie braków swojej gospodarki handlem z państwami ościennymi, wymusza na graczach śledzenie poczynań innych i jednocześnie pozwala mądrze wykorzystać ruchy przeciwników dla własnej korzyści.
Zależności występujące między kartami pozwalają z jednej strony na tworzenie w czasie gry atrakcyjnych kombinacji, a jednocześnie umożliwiają podebranie przeciwnikowi karty, która w przyszłości bardzo by mu się przydała.

7 cudów jest świetnie zbalansowaną grą o rozwoju cywilizacji, a przy tym szybką i niezwykle przyjemną.


OSADNICY – NARODZINY IMPERIUM

Osadnicy z czterech największych potęg świata odkryli nowe ziemie, pełne nowych zasobów i możliwości. Rzymianie, Barbarzyńcy, Egipcjanie i Japończycy postanowili się od razu tam przenieść, aby poszerzyć granice swoich imperiów. Budują nowe budynki, aby wzmocnić swoją gospodarkę, znajdują kopalnie i pola, aby zbierać zasoby. Budują koszary i poligony by szkolić żołnierzy. Wkrótce odkrywają, że te ziemie są one zbyt małe dla nich wszystkich, wybucha wojna …

Osadnicy: Narodziny Imperium to gra karciana, w której gracze mogą prowadzić jedną z czterech frakcji i budować imperia poprzez umieszczenie budynków, a następnie wysyłanie pracowników do tych budynków w celu zdobycia nowych zasobów i umiejętności.

Gra toczy się w ciągu pięciu rund, podczas których gracze podejmują akcje w celu zbadania nowych lądów, budowania budynków, handlowania zasobami, podbijania wrogów, a tym samym zdobywania punktów zwycięstwa.


TZOLK'IN

Starożytna cywilizacja Majów była znana ze swej unikalnej sztuki, bogatej architektury, wysoko rozwiniętej wiedzy matematycznej oraz zaawansowanej znajomości świata widzialnego. Życie cywilizacji obracało się wokół tajemniczego kalendarza Tzolk’in przedstawiającego 260-dniowy cykl powiązany z ruchem planet.

To dzięki niemu Majowie wiedzieli, kiedy przypada najlepszy czas na sadzenie roślin, odprawianie ceremonii, czy wznoszenie monumentów.

W grze wcielasz się w rolę przywódcy jednego z plemion. Czy uda Ci się sprowadzić na swój lud przychylność bogów i doczesną pomyślność?

Sercem gry jest mechanizm zębatkowy, w którego centrum znajduje się tytułowy kalendarz sterujący obrotem pięciu kół akcji. Planując działania musisz zatem brać pod uwagę stale zmieniającą się sytuację na planszy.

W swojej turze gracze mogą położyć jednego lub więcej robotników na najniższym wolnym miejscu na kołach lub podnieść jednego lub więcej robotników. Gdy gracz podnosi robotnika, przeprowadza również spejalną akcję odpowiadającą miejscu, z którego robotnik został podniesiony. Akcie umieszczone na późniejszych obszarach obrotu są dużo bardziej wartościowe, więc warto zatrzymać robotnika na kole i pozwolić by czas pracował na naszą korzyść. Jednak gracze nie mogą zrezygnować ze swojej tury – jeśli gracz wyłożył wszystkich robotników na koła, musi któregoś podnieść w kolejnej turze.

Gra kończy się po jednym pełnym obrocie centralnego koła. Gra oferuje wiele dróg do zwycięstwa – składanie ofiar bogom lub budowanie świątyń to przykładowe dwie spośród nich.

Zbieraj plony, pozyskuj surowce, wznoś budowle i unikaj gniewu bogów


CESARSKI KURIER

W roku 1490 cesarz Maksymilian I przydzielił Franzowi von Taxis kontrakt na dostarczanie poczty pomiędzy swymi rezydencjami w Innsbrucku oraz Brukseli. Wybrany szlachcic tak doskonale poradził sobie z powierzonym zadaniem, że usługi pocztowe w całym kraju zaczęły być kojarzone z nazwiskiem Thurn i Taxis. Wraz z wprowadzeniem usług pocztowych w połowie XVII wieku członkowie rodu zyskali tytuł książąt oraz otrzymali dziedziczny tytuł Generalnego Poczmistrza. Gra rozpoczyna się właśnie w tym punkcie historii.

Czy uda wam się powtórzyć sukces rodu i utworzyć skutecznie działającą sieć pocztową?
Czy posiadacie talent do połączenia odpowiednich miast liniami pocztowymi, nie zapominając jednocześnie o konieczności zdobywania nowych powozów w miarę rosnących potrzeb?
Rozsądnie zaplanujcie każde posunięcie i obserwujcie rywali, abyście byli gotowi na każdy ruch.


EPOKA KAMIENNA

Każdy wiek ma swoje wyzwania. Epoka kamienna ukształtowała się przez pojawienie się rolnictwa i przetwórstwa. Zaczyna i rozwija się handel, a cywilizacja zakorzenia się i rozprzestrzenia.

Celem graczy jest sprostanie tym wszystkim wyzwaniom. Istnieję wiele dróg, aby to zrobić, dzięki temu każdy może to zrobić na swój własny sposób.

Gracze walczą o przetrwanie działając jako myśliwi, zbieracze, rolnicy i wytwórcy narzędzi. Zbierając surowce i hodując zwierzęta będziesz w stanie konstruować narzędzia niezbędne do tego, aby udało ci się zbudować cywilizację.

W 3 fazach gracze wykorzystują swoich ludzi. W pierwszej fazie umieszczają swych ludzi w tych regionach planszy, w których będą według nich przynosić zyski, między innymi na terenach łowieckich, w ośrodku handlowym czy w kamieniołomie. Druga faza aktywuje jeden z tych obszarów. W trzeciej fazie gracze muszą dysponować wystarczającą ilością pożywienia, aby przetrwać.